Film
Kultura

10 polskich filmów do nadrobienia w czasie kwarantanny


Polska kinematografia ma sporo do zaoferowania. Powinniśmy sobie z tego zdawać sprawę i oceniać ją nie tylko przez pryzmat kolejnych produkcji Patryka Vegi czy słabiutkich komedyjek, które są najczęściej marną kalką amerykańskich produkcji. Po zestawieniu filmów europejskich i amerykańskich postanowiłem więc zaproponować Wam 10 najważniejszych polskich filmów z ostatnich 2 dekad i zachęcić do tego, żebyście je nadrobili teraz. Koronawirus wyrządził mnóstwo szkód, które będziemy odczuwali pewnie przez długie lata, ale przymusowa izolacja powoduje także, że mamy więcej czasu by nadrobić nasze zaległości w książkach, filmach czy muzyce. Podkreślam, że wymienione w zestawieniu filmy znajdziecie legalnie w serwisach streamingowych.

Pianista reż. Roman Polański (2002)

Ostatnimi czasy nazwisko polskiego reżysera wzbudza ogromne kontrowersje. Na Polańskim ciążą oskarżenia dotyczące stosunku płciowego z nieletnią Samanthą Geimer, sprzed 40 lat. Z tego też powodu został wykluczony jako członek z Amerykańskiej Akademii Filmowej. Sporo w tym hipokryzji, ponieważ ta sama Akademia 18 lat temu przyznała mu Oscara za reżyserię „Pianisty”. Nie bójmy się więc tego przyznać – „Pianista” to film wybitny, zasługujący na wszelkie nagrody. Historia tragicznych losów Władysława Szpilmana, który stara się przeżyć w okupowanej przez hitlerowskich Niemców Warszawie. Sam Polański jako dziecko był świadkiem likwidacji krakowskiego getta, z którego uciekł i przeżył wojnę ukrywając się u chłopskiej rodziny. W wielu wywiadach wspominał, że bardzo chciał nakręcić film o tamtym przerażającym czasie. Lepiej nie mógł tego zrobić. (film jest dostępny on-line na vod.tvp.pl, player.pl, vod.pl)

Dzień świra reż. Marek Koterski (2002)

Sceny z tego kultowego już filmu stały się prawdziwą memodajnią. Internauci wykorzystują postać Adasia Miauczyńskiego (w tej roli fenomenalny Marek Kondrat), żeby komentować realia współczesnej polityki. Jak się bowiem okazuje film nie traci na aktualności, a wyłącznie zyskuje. Znerwicowany hipochondryk, sfrustrowany nauczyciel jest po prostu odbiciem naszych codziennych bolączek. Duża dawka humoru, za którą skrywa się niezbyt zabawna prawda o naszych polskich kompleksach, ograniczeniach i niespełnionych ambicjach. (emisja na kanale Kino Polska 27.03.2020 o 00:15 oraz 31.03.2020 o 20:00)

Rewers reż. Borys Lankosz (2009)

Czarna komedia to gatunek, który w polskim kinie nie pojawia się specjalnie często. Film Borysa Lankosza to jednak wyśmienita czarna komedia z popisowymi aktorskimi kreacjami Agaty Buzek, Krystyny Jandy czy Anny Polony. Fantastyczny scenariusz i wyczucie groteski. Historia, która dzieje się w latach 50-tych i współcześnie. Matka i babcia za wszelką cenę próbują wydać za mąż Sabinkę, która dobija do 30-tki i powoli staje się starą panną. Niespodziewanie w drzwiach mieszkania staje przystojny Bronisław (Marcin Dorociński). (film dostępny on-line bezpłatnie w serwisie ipla.tv)

Pokłosie reż. Władysław Pasikowski (2012)

Pasikowski to reżyser, którego Polacy pokochali w latach 90-tych za sprawą tak kultowych filmów jak „Kroll” czy „Psy”. W ostatniej dekadzie robił filmy lepsze i gorsze, ale zdecydowanie mroczny i gęsty thriller „Pokłosie” zasługuje na uznanie. To opowieść od dwóch braciach, którzy odgrzebali lokalną tajemnicę sprzed lat i stanęli w poważnym konflikcie z mieszkańcami swojej małej wsi. Rewelacyjni Maciej Stuhr i Ireneusz Czop w rolach głównych. Film wywołał wiele kontrowersji, ponieważ porusza tematy tak niewygodne jak pogrom w Jedwabnem. Absolutnie ważny i potrzebny obraz, który ogląda się jak dobry kryminał. (emisja na kanale Canal+ Seriale 31.03.2020 o 01:00, na Canal + Film 06.04.2020 o 04:10 oraz na Canal+ Seriale 09.04.2020 o 00:30)

Body/ Ciało reż. Małgorzata Szumowska (2015)

Małgorzata Szumowska nagrodzona za reżyserię na Festiwalu w Berlinie. Świetnie napisana i zagrana współczesna historia. Prokurator i jego chora na anoreksję córka próbują się pozbierać i znaleźć wspólny język po rodzinnej tragedii. Mistrzowski występ Janusza Gajosa i partnerujące mu Justyna Suwała oraz Maja Ostaszewska. Szumowska nakręciła film z wielkim wyczuciem i smakiem, tym samym trafiając do pierwszej ligii polskich reżyserów młodego pokolenia. (film dostępny online na Netflix)

Ostatnia rodzina reż. Jan P.Matuszyński (2016)

Prawdziwa uczta aktorska w wykonaniu Andrzeja Seweryna, Aleksandry Koniecznej i Dawida Ogrodnika. Biograficzny film o losach ekscentrycznej rodziny Beksińskich. Poznajemy malarza Zdzisława Beksińskiego, jego żonę Zofię i syna Tomasza. Spora dawka czarnego humoru w tym filmie, który ukazuje prawdziwy ból istnienia przeplatający się z chwilami rodzinnego szczęścia. (film dostępny online w serwisie ipla.tv)

Pokot reż. Agnieszka Holland (2017)

Agnieszka Holland w doskonałej formie i film z nagrodą Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie. W dodatku scenariusz na podstawie powieści noblistki Olgi Tokarczuk. Emerytowana inżynier Janina Duszejko (w tej roli fantastyczna Agnieszka Mandat) prowadzi samotną krucjatę przeciwko kłusownikom i myśliwym. W tym samym czasie w małej miejscowości dochodzi do serii morderstw. Niesamowicie klimatyczny film, łączący elementy grozy, kryminału, ale także baśni i społecznej satyry. Zachwycające zdjęcia. (film dostępny online w serwisie ipla.tv)

Zimna wojna reż. Paweł Pawlikowski (2018)

5 lat po nagrodzonej Oscarem „Idzie” Paweł Pawlikowski oczarował świat kina „Zimną wojną”. Kameralna, subtelna i pełna artyzmu historia wielkiej i niemożliwej miłości. Prawdziwa „Casablanca” nakręcona w XXI wieku. Doskonały duet na ekranie – Joanna Kulig i Tomasz Kot, a w tle czasy zimnej wojny lat 50-tych. Film, w którym pełno także polskości, folkloru, w końcu bohaterowie to dyrygent i tancerka z ludowego zespołu stylizowanego na zespół Mazowsze. Przy okazji film przypomniał polski evergreen „Dwa serduszka, cztery oczy”, który zachwycił między innymi wokalistę grupy Coldplay Chrisa Martina, czy zwycięzcę Eurowizji 2017 Salvadora Sobrala. „Zimna wojna” dostała trzy nominacje do Oscara, w tym za reżyserię, a także Złotą Palmę za reżyserię na festiwalu w Cannes. (film dostępny online w serwisie player.pl)

„Kler”  reż. Wojciech Smarzowski (2018)

Film, o którym dyskutowało się sporo i który prawdziwie poruszył polską opinię publiczną. Smarzowski w sposób arcyciekawy rozprawia się z klerem, obnaża zakłamanie na wszystkich szczeblach, pokazuje hipokryzję i grzechy. Jednocześnie robi to z finezją, ucieka od stereotypów i uproszczeń, unika banałów. Poznajemy ludzi z krwi i kości, często zagubionych i dotkniętych złem, które trawi cały system. Festiwal fantastycznych aktorskich kreacji z Januszem Gajosem, Jackiem Braciakiem i Arkadiuszem Jakubikiem na czele. (film dostępny online na Netflix)

„Boże ciało” reż. Jan Komasa (2019)

Jedno z największych aktorskich odkryć ostatnich lat – Bartosz Bielenia w roli 20-letniego Daniela. Daniel w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i marzy o tym, żeby zostać księdzem. Gdy nadarza się okazja postanawia bez żadnych uprawnień zostać kapłanem w miejscowej parafii. Charyzma i osobowość młodego księdza zaczynają poruszać lokalną społeczność, która jest wciąż wstrząśnięta po tragicznych wydarzeniach z ostatnich miesięcy. Film jest nie tylko popisem reżyserii Jana Komasy, ale na największe uznanie zasługuje także scenariusz Mateusza Pacewicza. (film dostępny online w serwisie player.pl)

opracował: Marcin Wolniak

Marcin Wolniak– dziennikarz radiowy i prasowy, songwriter, na stałe współpracuje z Polskim Radiem Londyn i tygodnikiem Cooltura, absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Opolskim, autor cyklu „Marcin Śpiewa z Gwiazdami”, w którym przeprowadza wywiady z gwiazdami polskiej sceny muzycznej, miłośnik Oscarów i Konkursu Piosenki Eurowizji.

376 views