Aktualności

Boży Grób w Obórkach


Boży Grób w Obórkach

Tradycja Grobu Pańskiego jest na naszych ziemiach prawie tak stara, jak obecność chrześcijaństwa w Polsce. Zwyczaj ten przybył do Polski z Europy Zachodniej w XI wieku.

W poszczególnych kościołach Grób Pański jest różnie zlokalizowany. Umieszczano go w nawie kościoła albo w nawach bocznych, na chórze, przy ołtarzu głównym lub za nim, w prezbiterium. Bywa bogato zdobiony, czasem jest skromny, a czasem ruchomy. Zawsze jednak jest nieodłącznym elementem mszy rezurekcyjnej.

W kościele Podwyższenia Krzyża Świętego w Obórkach od trzech lat mamy oczywiście ruchomy Boży Grób. Nie mogło być inaczej, skoro głównym scenografem świątyni jest Zbigniew Jakubów. W pracach pomaga mu syn Bartek. Pisaliśmy o tym duecie przed świętami Bożego Narodzenia, gdyż jest on również autorem ruchomej szopki, a także wszystkich dekoracji w kościele.

Pan Zbigniew o całym przedsięwzięciu mówi: To tylko moja wersja opowieści biblijnych. Pomysł na ruchomy grób przyszedł mi do głowy, bo jako gorliwy parafianin chciałem wziąć udział w rezurekcjach. Ktoś jednak musiał usunąć „ciało” z grobu. Nie mogłem być w dwóch miejscach naraz. Pomyślałem, że mechanizm zrobi to za mnie. Później dołożyłem rzymskich żołnierzy. Z reguły wartę przy grobie pełnią strażacy. Niestety w Obórkach nie ma OSP.

Wszystkie czynności związane ze złożeniem ciała zbawiciela do grobu: przesunięcie głazu, usunięcie ciała z grobu, pojawienie się wartowników… odbywają się mechanicznie, za pomocą sterowanego elektronicznie, skomplikowanego napędu. Kiedy grób się zamyka, pojawia się błysk i słychać grom, co bardzo dobrze oddaje dramaturgię chwili. Robi wrażenie. Niestety w przeciwieństwie do bożonarodzeniowej szopki tu nie ma powtórzeń, a zważywszy na obostrzenia, tylko nieliczni będą mogli zobaczyć ten proces. Na kolejny seans trzeba poczekać do następnego roku – może do tego czasu rząd zniesie obostrzenia.

Janusz Pasieczny

https://glospowiatu24.pl/szopka-bozonarodzeniowa-w-oborkach-znajduje-sie-jedyna-w-swoim-rodzaju/index.html

115 views