Aktualności

Wycieczka marzeń z Biblioteką Publiczną w Lewinie Brzeskim

Czwartek 22 lipca 2021 roku był dla niektórych młodych ludzi z gminy Lewin Brzeski dniem wyjątkowym. Stało się tak dzięki wycieczce do Warszawy zorganizowanej przez Miejską i Gminną Bibliotekę Publiczną. Wśród 45 uczestników znaleźli się też tacy, którzy mieli okazję zobaczyć stolicę po raz pierwszy. Głównym celem wyjazdu było zwiedzenie Centrum Nauki Kopernik oraz Planetarium.

Wczesnym rankiem Centrum Przesiadkowe w Lewinie Brzeskim zaczęło się wypełniać nadjeżdżającymi samochodami. Z upływem czasu stawało się coraz jaśniej i coraz gwarniej. Tuż po godzinie piątej pojawił się autokar i wreszcie rozpoczęła się tak wyczekiwana przygoda.

Stolica przywitała nas jeszcze przed południem, jak zwykle dostojna, wzniosła i piękna. Mijając kolejne, połyskujące w blasku słońca gmachy, dojechaliśmy do centrum i pomknęliśmy w stronę Powiśla. Nasz autokar sprawnie przemierzał tłoczne warszawskie ulice, a kierowcy dołączali komentarze z ciekawostkami, nazwami ulic i miejsc.

W Centrum Nauki czekały na nas równie ciekawe rzeczy prezentujące osiągnięcia z wielu dziedzin nauki, między innymi  fizyki, chemii, biologii… Wszystkiego można było dotknąć, a nawet wypróbować, toteż chętnie wykorzystywaliśmy taką możliwość, bo najlepiej w ten właśnie sposób zdobywa się wiedzę. Na samym początku wszystkich przyciągnęła ekspozycja rowerów, od najstarszych typów  po te najnowsze – eksperymentalne. Na małym placyku na zewnątrz można było nawet pojeździć na takim rowerze o nieco dziwnej konstrukcji. W dalszym ciągu zwiedzania wzrok przyciągała różnorodność światła, cieni i barw – ukazując sposoby ich tworzenia i wykorzystywania. Fascynował model elektrowni wodnej, gdzie można było za pomocą turbiny własnoręcznie wytworzyć energię. Były też eksponaty ukazujące osiągnięcia z zakresu geologii, astronomii i astrofizyki. Wszystko to ukazywało nam, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają  badania naukowe i w jaki sposób na jakość naszego życia wpływa postęp techniczny.

Najbardziej imponująca i zajmująca była wizyta w Planetarium. Wszystkich nas zachwyciła już na samym początku spektakularna kopuła imitująca nieboskłon z całym zasobem gwiazd i planet.  45-minutowy wykład, uzupełniony animowanym filmikiem z kojotem w roli głównej, rozwiał wszelkie wątpliwości co do zasad istnienia pór roku, miesięcy, dni i nocy oraz obrazowo nakreślił powstawanie takich zjawisk jak zaćmienie Słońca i zaćmienie Księżyca. Film przedstawił etapy zdobywania przestworzy: ukazał wielki sukces człowieka w procesie zdobycia kosmosu, jakim był pierwszy krok na Księżycu. Wszystko to stało się możliwe dzięki osiągnięciom wielu różnych dziedzin nauki oraz dzięki uporowi naukowców w tym wspólnym przedsięwzięciu. To była pierwszorzędna lekcja ukazująca zarówno postęp techniczny, jak i wartości nadrzędne –  dążenie człowieka do celu poprzez zdobywanie wiedzy.

Ostatnim etapem naszego pobytu w Warszawie był spacer ulicami Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście aż pod Zamek Królewski. Po drodze robiliśmy pamiątkowe zdjęcia przy Pałacu Prezydenckim, pomniku Mikołaja Kopernika, przy bramie Uniwersytetu Warszawskiego i na placu Zamkowym. Zmęczeni, z głowami pełnymi wrażeń i niezapomnianych przeżyć, z ulgą zajęliśmy swoje miejsca w autobusie. Żegnaliśmy Warszawę wyciszoną przed zapadającym zmrokiem, czekała nas długa podróż. Około godziny pierwszej po północy z radością powitaliśmy oczekujących w Lewinie rodziców.